Chłopiec cieszący się z osiągnięcia postanowień noworocznych. Akademia Mali Wielcy

4 nieoczywiste sposoby na wytrwanie w postanowieniach noworocznych

Nowy Rok- nowe postanowienia, nowy JA, początek nowego etapu. Wszyscy na pewno bardzo dobrze znamy to uczucie. Wyobrażasz sobie siebie spełniającego te wszystkie ambitne cele i założenia, które narzuciłeś sobie w trakcie przemyśleń nad kolejnym mijającym rokiem. Jednak okazuje się, że wszystkie te wizje niestety szybko blakną. Czy pamiętasz jeszcze w ogóle swoje noworoczne postanowienia na mijający 2022 rok? Udało Ci się je zrealizować? W trakcie roku wszystkie plany lub ich część często ulegają zapomnieniu, a codzienne sprawy przyćmiewają początkowy entuzjazm. Czasami także brakuje nam odwagi, motywacji i wytrwałości, by podjąć kroki do działania i konsekwentnie dążyć do zmiany swojego otoczenia oraz realizacji zamierzonych celów.  Nie musisz się jednak zrażać. Chcemy przedstawić Ci 4 nieoczywiste sposoby na wytrwanie w postanowieniach noworocznych w nowym 2023 roku!
Czas
Akademia Mali Wielcy -

Per Carlbring z Uniwersytetu Sztokholmskiego śledził 1066 osób, które pod koniec 2017 roku podjęły się wyznaczenia swoich postanowień noworocznych. Podzielił ich postanowienia na dwie kategorie:

  • „cele unikania” – nierobienie czegoś, np. rezygnacja ze słodyczy, alkoholu lub mediów społecznościowych;
  • „cele dążenia” –  czyli przyjęcie nowego nawyku – np. pływanie dwa razy w tygodniu lub wieczorne czytanie 10 stron książki. Uczestnicy badania mieli o około 25% więcej szans na osiągnięcie swojego celu, gdy ich cel był “celem dążenia”.

Spróbuj więc w taki sposób sformułować swoje postanowienia noworoczne, abyś konkretnie widział, co chcesz osiągnąć. Zamiast skupiać się na tym, czego będziesz unikać, skieruj swój wzrok ku temu, do czego będziesz dążyć.

Oczywiście, naturalnym i jak najbardziej zrozumiałym jest chcieć, w celu poprawy stanu zdrowia czy zmianie sposobu odpoczynku, pozbyć się złych nawyków, takich jak rezygnacja ze słodyczy czy ograniczenie czasu spędzanego na mediach społecznościowych. Lecz zamiast nakładać na siebie ogólny zakaz, najlepiej wyznacz sobie jasny kierunek i postaw na jego realizację.

w trakcie przerwy w pracy będę jadł zdrowe przekąski, (gdy np. chcesz zrezygnować ze słodyczy)

w wolnym czasie nauczę się 10 nowych słów z języka obcego (gdy chcesz zmniejszyć ilość czasu, spędzonego w mediach społecznościowych).

2. Mówi do siebie! 

Naukowcy z University of Toronto odkryli, że używanie swojego wewnętrznego głosu jest niezwykle pomocne w utrzymywaniu samokontroli, co jest bardzo ważne w kontekście wytrwania w postanowieniach noworocznych i utrzymania nowego nawyku.

Badanie to wykazało, że ludzie, którzy używają swojego wewnętrznego głosu do formułowania komunikatów do siebie, mają większą zdolność do kierowania własnym zachowaniem. To odkrycie ma ogromne znaczenie, ponieważ wewnętrzny dialog staje się narzędziem wzmacniającym naszą motywację i utrzymującym nas na właściwej ścieżce.

Jeśli więc masz postanowienie noworoczne, które chcesz zrealizować, warto wykorzystać wewnętrzny dialog jako narzędzie wsparcia. Przypominając sobie o swoim „dlaczego” – czyli o tym, dlaczego zdecydowałeś się na to postanowienie – możesz podtrzymać swoją motywację na dłuższy okres.

Zastanów się, jakie korzyści przyniesie ci osiągnięcie tego celu i w jaki sposób wpłynie ono pozytywnie na twoje życie.

Przypomnij sobie, co było początkiem tego celu, jakie cele chciałeś osiągnąć, a także jakie wyzwania już pokonałeś. To może pomóc w utrzymaniu pozytywnego nastawienia, dalszej pracy nad sobą i dążeniu do osiągnięcia swoich zamierzeń.

Cel

3. Zadawaj sobie jasne pytania (tak lub nie?) – może okazać się, że jest to prosty, ale skuteczny sposób na wywołanie długotrwałej zmiany w Twoim życiu! 

  • “Będę czytał 10 stron książki po kolacji”
  • “Czy przeczytam dziś 10 stron książki po kolacji? Tak?/Nie?”
  • „Poświecę swój wolny czas aktywności fizycznej”
  • „Czy poćwiczę dzisiaj wieczorem przez 15 minut? Tak/Nie?”

Które z tych zdań może bardziej wpłynąć na to, czy rzeczywiście przeczytasz dziś 10 stron książki po kolacji lub wykonasz wieczorem serię ćwiczeń?

Naukowcy uważają, że zdanie drugie!

Badanie opublikowane w Journal of Consumer Psychology pokazuje, że przekształcenie stwierdzenia w pytanie może znacznie wpłynąć na Twoje zachowanie, a co za tym idzie, realizację postanowień. Jest to tzw. “efekt pytania i zachowania”. Naukowcy odkryli, że zadawanie pytań skutecznie prowadzi do spójnych i znaczących zmian w życiu. Bezpośrednie pytania sprawiły, że ludzie np. więcej ćwiczyli. Kluczem jest zadanie pytania, które zmusza ludzi do wyboru ostatecznej odpowiedzi: tak lub nie.

Zamiast mówić sobie “zacznę oszczędzać”, zapytaj samego siebie “Czy zamierzam w tym roku oszczędzać?”. Pytanie delikatnie przypomina, że oszczędzanie jest ważne i spowoduje u Ciebie lekki dyskomfort, gdy kolejny raz będziesz przeglądać oferty sklepów w Internecie (TIP: przyklej sobie karteczkę z tym pytaniem przy komputerze lub wsadź do portfela). 

Według naukowców to właśnie ten dyskomfort motywuje do zmiany. Gdy dana osoba nie zamierzapostąpić w sposób zadeklarowany w noworocznych postanowieniach, pytanie posłuży jako przypomnienie, że zmiana zależy od dokonania właściwego wyboru. 

4. Okazuj empatię

Empatia jest silnym motywatorem do zmiany zachowania. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Zurychu wykazało, że kiedy ludzie stawiają siebie w sytuacji innych osób lub wyobrażają sobie wpływ swojego zachowania na innych, są bardziej zdolni do wykazywania samokontroli. Jeśli twoim celem jest efektywna nauka języka obcego myśl o ludziach, z którymi będziesz musiał dogadać się na wakacjach czy w pracy. Wyobraź sobie jak nowe słówka, których się dziś uczysz, pomogą tym osobom zrozumieć Ciebie w przyszłości – jak przyjemnie i lekko będzie się im z Tobą rozmawiało!  

OSIĄGNIJ SWÓJ CEL- POSTANOWIENIA NOWOROCZNE

Wytrwanie w noworocznych postanowieniach wcale nie musi być niemożliwe. Przy wykorzystaniu tych nieoczywistych, ale skutecznych strategii, możesz znacznie zwiększyć swoją szansę do stworzenia i utrzymania trwałych nawyków i długotrwałej zmiany w życiu.

Odpowiednie sformułowanie celów, skupienie się na wewnętrznym dialogu, zadawanie sobie jasnych pytań oraz okazywanie empatii to klucze, które pomogą Ci wytrwać w postanowieniach noworocznych.

Pamiętaj jednak, że każdy krok w kierunku realizacji postanowienia noworocznego się liczy. Nawet jeśli napotkasz trudności lub momenty słabości, nie zrażaj się. Wspomnienia o swoich dążeniach i inspirujących myślach, które przyświecają twoim postanowieniom, mogą być motorem do kontynuowania wysiłków. Połącz te strategie z wytrwałością i pozytywnym nastawieniem, a już niedługo będziesz cieszyć się z osiągniętych sukcesów i przekształconego życia.

Rok nowy to doskonały moment na nowe możliwości i wyzwania. Dzięki tym nieoczywistym sposobom wytrwania w postanowieniach możesz przekształcić swoje życie krok po kroku, osiągając cele, które jeszcze niedawno wydawały się niemożliwe do spełnienia.

Przyjmij te rady z otwartym sercem i pełnym zaangażowaniem – postaw rozwój osobisty i swoją przyszłość!

Katarzyna MAKSEL

Katarzyna MAKSEL

Trener
Akademii Mali Wielcy. Absolwentka Akademii Trenera
Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu.
Pasjonatka organizacji swojego czasu i zarządzania projektami.
Entuzjastka czekolady, matematyki i mądrej pomocy.

Udostępnij post